Portugese wijnspelers van wereld formaat

Hoewel vakmensen ervan op de hoogte zijn dat er veel goede en steeds meer interessante wijnen uit Portugal komen, is het Nederlandse marktaandeel voor Portugese wijn relatief klein. Portugal is een middelgroot wijnland met een beperkt promotiebudget. Het grootste deel van het budget wordt aan sleutelmarkten besteed en niet aan promotie in Nederland. Bovendien gaat de promotionele aandacht uit naar Port, een versterkte wijn met een speciale doelgroep, en niet naar wijn. Uit publicaties in de internationale media blijkt echter dat in de laatste jaren de kwaliteit van de rode- en witte Portugese wijnen aanzienlijk is verbeterd. Deze kwaliteitsopmars neemt steeds grotere vormen aan en lijkt vooralsnog niet ten einde.

Wat is de oorzaak van deze kwaliteitsverbetering en waardoor vallen ze nu meer op? Door op grote schaal te investeren in het moderniseren van de wijnbouw en in keldertechnieken. In tegenstelling tot veel andere wijnlanden zijn de verbeteringen in kwaliteit geleidelijk aan ingevoerd en is men hier niet doorgeschoten. Bovendien is de instroom van internationale druivenrassen hier veel beperkter. Door vast te houden aan het gebruik van lokale druivenrassen bezitten Portugese wijnen een uniek karakter. Er is al enige jaren een trend waarneembaar naar traditie en authenticiteit. De consument zoekt naar unieke wijnen. Het ligt voor de hand dat in de komende jaren Portugal een speciale plaats in het wijnspectrum zal innemen.

Portugese wijnen onder de aandacht brengen is een uitdaging. Het vraagt om durf en avontuurlijkheid van de wijnconsument en wijnvakman. Vooral in de horeca vormt het een uitdaging, maar de extra inspanning geeft ook een beloning en een nieuwe dimensie aan genieten van wijn en wijn en gerechten.

Portugal als wijnland

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar boven